Terapi cahaya Boleh Bantu Dengan Bipolar Disorder

Terapi cahaya Boleh Bantu Dengan Bipolar Disorder

Kecelaruan mood Affective pelbagai jenis dan keamatan adalah pengalaman dengan orang di seluruh dunia. Sesetengah orang mengalami jenis ringan gangguan mood seperti (gangguan bermusim dan subsyndromal afektif bermusim) SAD dan SSAD manakala dalam beberapa kes, gangguan yang lebih serius seperti gangguan Bi-polar memberi kesan kepada kehidupan mereka dalam banyak cara-cara negatif untuk bertahun-tahun.

Gangguan bipolar

Gangguan afektif bipolar, juga dikenali sebagai gangguan afektif bipolar atau gangguan kemurungan manik. Mereka yang mengalami ini cenderung untuk mengalami perasaan yang sangat tinggi pada masa-masa negeri (kemurungan-kemurungan) (mania-manik) dan juga kemurungan yang teruk fikiran semasa episod, oleh itu bipolar jangka. Terdapat juga episod hypomanic dialami oleh pesakit, yang disifatkan oleh tenaga yang berlebihan dan ringan kepada mania sederhana (dapat dilihat dalam aktiviti, ucapan dan keyakinan sebagai umumnya tinggi). Kedua-dua perasaan boleh ganti cepat atau dipisahkan oleh tempoh di mana pesakit berkelakuan sepenuhnya seperti biasa. Punca-punca masalah ini dikaitkan dengan faktor-faktor genetik dan persekitaran. gangguan menimpa lebih daripada 5 juta rakyat Amerika, 2 daripada setiap seratus, dalam beberapa bentuk atau tahap, yang merupakan sebab untuk rawatan melalui bantuan psikiatri dan / atau ubat-ubatan. Terdapat dua bentuk utama gangguan, Bipolar 1 dan bipolar 2.

Gejala Bipolar 1: Satu atau lebih episod manik (gembira) atau campuran berlaku dalam beberapa urutan tanpa berlakunya episod kemurungan.

Gejala Bipolar 2: Dalam jenis ini gangguan, episod hypomanic berlaku bukannya yang manik sebenar bersama-sama dengan kejadian episod kemurungan utama.

Rawatan terapi cahaya yang berkaitan dengan kitaran tidur

Bersama-sama dengan keadaan mood yang tidak normal, orang-orang yang mempunyai masalah ini juga mengalami menentu kitaran tidur-jaga (irama circadian). Kajian telah menunjukkan bahawa mengawal kitaran tidur ini menggunakan pelbagai bentuk terapi cahaya (kerana ia digunakan untuk SAD - bermusim pesakit gangguan afektif) bukan sahaja dapat memperbaiki keadaan tidur-jaga tetapi juga membantu menormalkan mood dalam pesakit gangguan bipolar banyak.

Dalam kajian baru-baru ini oleh University Of Pittsburgh School Of Institut Western Psikiatri Perubatan, yang diterbitkan dalam jurnal gangguan bipolar, terapi cahaya terang (yang termasuk rawatan cahaya biru - yang amat berkesan untuk gangguan mood sama) adalah berkesan mengurangkan gangguan bipolar (sains setiap hari), terutamanya daripada sesi rawatan sehingga 45 minit, yang dijalankan pada tengah hari (iaitu tidak pada waktu pagi atau pada waktu malam). Kajian klinikal menunjukkan bahawa lebih 60% daripada rakyat diuji pada rawatan ini dengan jadual yang berbeza-beza balas setakat yang positif, manakala daripada keseluruhan sampel, sekurang-kurangnya separuh daripada orang diuji balas sepenuhnya kepada rawatan (sains setiap hari).

Sumber cahaya pemancar 10000 lux cahaya spektrum biru atau penuh pada jarak 60 cm, yang digunakan untuk sesi sama ada pada waktu pagi atau tengah hari (sekurang-mana masa pesakit bertindak balas terbaik untuk rawatan), dan untuk sesi antara tiga puluh minit untuk satu jam panjang umumnya dianggap untuk menjadi yang terbaik untuk rawatan, menyebabkan perubahan yang positif dalam masa seminggu selepas rawatan dalam banyak kes.

Rujukan:

Wikipedia [dot] com

www [dot] ScienceDaily [dot] com / Sidang / 2008/01 / 080103101121.htm

www [dot] eHow [dot] com / how_5266250_treat-bipolar-gangguan-cahaya-therapy.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar