Ketuat Plantar - Pemulihan Rumah

Ketuat Plantar - Pemulihan Rumah

Yang disebabkan oleh HPV (Human Papilloma Virus) ketuat plantar boleh menjadi sangat menyakitkan dan sukar untuk dirawat. Mereka adalah berjangkit juga, jadi ia masuk akal untuk menggunakan langkah-langkah pencegahan untuk mengelakkan dijangkiti virus ini dan dengan teliti dengan orang lain jika anda mempunyai ketuat plantar diri sendiri.

Kolam renang dan bilik persalinan adalah tempat-tempat yang paling biasa untuk mengambil ketuat plantar jadi ia boleh menjadi idea yang baik untuk memakai kasut pancuran, atau sekurang-kurangnya pastikan untuk mencuci dan mengeringkan kaki anda dengan teliti.

Ramai orang melaporkan mempunyai kejayaan dalam menangani ketuat plantar mereka dengan menggunakan rawatan rumah. Kadang-kadang boleh menyakitkan, tetapi ia seolah-olah bergantung kepada setiap orang. Setakat ini kejayaan yang paling dilaporkan datang daripada menggunakan Apple cider cuka dengan atau tanpa pita saluran.

Pita saluran dianggap ubat rumah sakit yang lebih perlahan tetapi bukan dan tidak berfungsi untuk semua orang. Merendam kaki dalam cuka sider epal dan atau menggunakan bola kapas direndam dalam cuka dan terjamin dengan sama ada pita saluran atau band-aid setiap malam seolah-olah menyebabkan penyelesaian yang paling cepat dan paling berkesan untuk ramai pesakit ketuat plantar. Sesetengah orang mendapati ini menyakitkan walaupun. Menggosok kapur utama dalam ketuat dan juga cuka seolah-olah telah bekerja keajaiban bagi sesetengah orang juga. Menggunakan batu pumis untuk memusnahkan ketuat setiap hari antara aplikasi membantu untuk mempercepatkan proses.

Lain-lain rawatan rumah yang berjaya bagi sesetengah orang telah kulit pisang, Aloe Vera gel dan pes yang diperbuat daripada aspirin. Yang benar adalah apabila anda mengalami ketuat plantar anda mungkin bersedia untuk mencuba hampir apa sahaja, tetapi kesabaran adalah kunci. Ikuti apa rawatan yang anda pilih untuk digunakan dan tidak mengharapkan keajaiban dalam sekelip mata. Jika keadaan anda bertambah baik teruskan. Tetapi, ia sentiasa terbaik untuk dilihat oleh ahli penyakit kaki tempatan anda untuk mengesahkan bahawa anda mempunyai masalah kulit, mengesyorkan pilihan terbaik untuk ketuat anda dan untuk memantau rawatan anda.

Konvensional rawatan perubatan untuk ketuat plantar adalah berbeza dan doktor anda boleh mengesyorkan satu atau lebih rawatan. Jika ketuat atau kutil yang lebih teruk sama ada pembakaran atau pembekuan adalah kaedah perubatan biasa penyingkiran. Kaedah pembekuan, yang dikenali sebagai krioterapi, menggunakan satu penyelesaian yang sangat sejuk, biasanya natrium nitrida, membunuh virus.

Kaedah pembakaran melibatkan penggunaan asid. Yang paling biasa digunakan adalah asid salisilik. Asid salisilik adalah bahan yang paling biasa di kaunter ubat ketuat seperti Dr Scholls, Wart-kira dan Kompaun W.

Laser dan imunoterapi cara alternatif untuk merawat ketuat plantar. Pembedahan membuang ketuat plantar biasanya sangat berkesan jika kaedah lain gagal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar