Beberapa Punca batu buah pinggang dan Mengapa Anda Adakah statistik Mungkin untuk Menjadi Sakit Percuma Dalam Tempoh 24 Jam

Beberapa Punca batu buah pinggang dan Mengapa Anda Adakah statistik Mungkin untuk Menjadi Sakit Percuma Dalam Tempoh 24 Jam

Punca-punca batu karang adalah berbeza-beza, tetapi mereka berkongsi satu faktor yang sama: apa sahaja jenis atau punca, kesakitan adalah sama menyeksa.

Kira-kira 2% daripada semua batu terdiri daripada sejenis asid amino yang dipanggil cystine. Pesakit jenis ini batu mempunyai keadaan yang dipanggil "cystinuria", yang menyebabkan mereka tidak dapat memproses asid amino seperti biasa dan jadi ia mendakan ke dalam keras batu karang cystine.

Seterusnya Jenis yang paling biasa, kira-kira 5%, disebabkan oleh pembentukan asid urik dalam darah. Ini adalah disebabkan oleh ketidakupayaan badan untuk mengawal tahap asid urik dalam darah.

Batu terbentuk apabila asid urik mendakan di dalam buah pinggang dan perlahan-lahan membina untuk membentuk jisim keras. Luar biasa tahap asid urik juga bertanggungjawab untuk gout dan kira-kira setengah daripada penghidap batu urik juga berisiko untuk gout.

Salah satu punca utama batu karang pada wanita ialah bakteria yang dikaitkan dengan jangkitan saluran kencing. Ini menghasilkan bahan yang menjadikan air kencing kurang berasid, membolehkan struvite untuk menyelesaikan daripada air kencing dan menyebabkan masalah. Batu-batu ini struvite (atau "batu Staghorn") merupakan kira-kira 10% daripada jumlah keseluruhan.

Sebahagian besar batu - kira-kira 85% - terdiri daripada kalsium oxalate. Oxalate adalah bahan kimia yang menghablur apabila ia mengikat dengan kalsium. Ini kristal boleh terkumpul di dalam air kencing dan menyebabkan batu kalsium oxalate.

Dan berita baik ialah anda secara statistik cenderung untuk mengalami ini!

Mengapa berita baik? Semata-mata kerana kalsium oxalate mewujudkan yang paling mudah ditangani punca batu karang. Ini boleh menjadi cepat dibubarkan dan tanpa rasa sakit memerah dari badan anda - selalunya dalam masa 24 jam - hanya menggunakan beberapa bahan-bahan yang sama sekali selamat dari kedai anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar