Meditasi dan penyembuhan Ayurveda

Meditasi dan penyembuhan Ayurveda

Penyembuhan Ayurveda menggunakan banyak kaedah rawatan, tumpuan kepada merawat orang itu secara keseluruhan dan bukan badan fizikal semata-mata. Antara warna dan permata terapi, ubat-ubatan herba dan yoga, meditasi terapi adalah salah satu yang seolah-olah bercanggah paling dengan perubatan barat.

Mengapa? Salah satu sebab asas adalah perspektif yang berbeza pada penyembuhan. Seorang doktor perubatan konvensional terutamanya akan merawat gejala fizikal dan cuba untuk menyasarkan kerosakan fizikal sebagai asal-usul penyakit. Selalunya, ini dilakukan melalui ubat-ubatan farmaseutikal.

Sebaliknya, doktor Ayurveda akan merawat pesakit berdasarkan senarai panjang kriteria individu yang merangkumi gaya hidup dan emosi penilaian, dan juga fizikal. Berdasarkan kepercayaan bahawa kesihatan yang kurang baik adalah hasil daripada beberapa ketidakseimbangan di suatu tempat dalam kehidupan, profesional Ayurveda akan cuba untuk menentukan apa yang kawasan tidak seimbang, dan kemudian pergi tentang membetulkan melalui rawatan tradisional penyembuhan Ayurveda. Meditasi adalah sebahagian daripada setiap regimen terapeutik kerana ia adalah cara dengan mana minda boleh membuat sumbangan kepada proses penyembuhan.

Peranan meditasi dalam penyembuhan Ayurveda adalah untuk mendapatkan fakulti mental dan rohani pesakit untuk membantu dalam mengembalikan keseimbangan kepada sistem badan itu. Melalui meditasi, pesakit boleh dilepaskan daripada tekanan dan kebimbangan yang sering mengiringi penyakit. Ia juga boleh meningkatkan kualiti tidur dan meningkatkan harga diri pesakit. Ia mengisi semula dan mengembalikan tahap tenaga.

Menggunakan meditasi sebagai sebahagian daripada pelan rawatan keseluruhan juga mempunyai manfaat fizikalnya. Amalan ini telah terbukti berkesan dalam mengurangkan tahap tekanan dan tekanan darah. Selain itu, ia merendahkan pernafasan dan jantung kadar yang sama meningkatkan aliran darah.

Penyembuhan Ayurveda adalah mengenai memulihkan keharmonian dan keseimbangan dalam hidup pesakit.

Meditasi bekerja untuk menyediakan otot emosi dan rohani yang diperlukan untuk membantu tubuh fizikal dalam menuntut kembali baki itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar