Banyak Kegunaan Bagi ketayap Herb

Banyak Kegunaan Bagi ketayap Herb

"Scullcap Herb" merujuk kepada genus tumbuhan yang tumbuh terutamanya di zon sederhana di dunia. Kepelbagaian ketayap herba yang digunakan dalam perubatan herba adalah lateriflora Scutellaria (yang dipanggil kerana daun tumbuh dari batang dalam "lateral," atau fesyen sisi); spesies ini biasanya dijumpai di kawasan hutan timur Amerika Syarikat, dan hidup subur di lembap, persekitaran rendang, dan pelbagai yang ekstrak berketayap dan daun ketayap terapeutik diperolehi. Herba Scullcap adalah tumbuhan saka yang mekar terutamanya pada musim panas pertengahan hingga lewat.

Spesies tertentu juga dikenali sebagai hoodwort, berketayap biru, Virginia ketayap dan ketayap mad-anjing. Herba Scullcap digunakan terutamanya sebagai sedatif ringan dan bantuan tidur; dalam hal ini, sifat-sifatnya adalah sama dengan akar valerian. Perlu bagaimanapun tidak dikelirukan dengan spesies lain berketayap, yang semuanya digunakan secara berbeza.

Bagi mereka yang pakar herba dan / atau mempunyai kepentingan dalam perubatan herba, pembelian pukal ketayap adalah salah satu cara untuk pastikan anda mempunyai bekalan yang baik diletakkan di dalam masa mereka di mana sedatif ringan dipanggil bagi. Ekstrak ketayap boleh diambil secara terus sebelum tidur; sebagai alternatif, daun ketayap kering boleh dibancuh dalam teh atau kemasukan.

Selain kegunaan ubat penenang, yang berketayap herba juga boleh digunakan sebagai analgesik, atau pelega kesakitan. Ekstrak berketayap mengandungi sebatian yang juga mungkin berguna untuk pembina badan lelaki; chrysin dipercayai untuk mencegah androgen (hormon lelaki) daripada menjadi estrogen (hormon yang didapati terutamanya di kalangan wanita). Sebatian lain, baicalin, diketahui mempunyai ciri-ciri anti-radang sama dengan kulit pokok willow (dari mana aspirin biasa dibuat).

Herba dan pengamal Perubatan Tradisional Cina (TCM) sering membeli bekalan pukal ketayap, kerana ini adalah cara yang lebih kos efektif untuk membeli herba ini berguna. Walaupun terdapat banyak cara untuk membeli berketayap, pembelian pukal adalah lebih murah, dan melibatkan kurang pembungkusan.

Walaupun herba scullcap adalah agak tidak berbahaya, seperti mana-mana herba, ia perlu digunakan dengan berhati-hati. "Asli" herba mengandungi sebatian sama seperti ubat-ubatan preskripsi banyak (perbezaan utama terletak pada kepekatan), dan tidak wajar digunakan boleh menyebabkan kesan sampingan yang serupa.

Scullcap Herb harus digunakan hanya di bawah bimbingan pakar herba berlesen atau naturopath.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar